Notícies

Notícies


AGENCIA TRIBUARIA FEBRERO 2021

L'Agència Tributària reforçarà amb 'big data' el control d'espanyols que simulen residir en l'estranger
Directrius del Pla Anual de Control Tributari

S'extremarà el control sobre les plataformes de comerç electrònic en paral·lel a la implementació en 2021 de les noves regles europees d'IVA sobre la matèria.
Continuaran les personacions en locals de negoci com a element irrenunciable de control, conjugant els drets del contribuent amb les facultats inspectores
L'àrea de Recaptació farà un control especial de les titularitats ‘de conveniència’ dels terminals punt de venda per a lluitar contra la col·locació dels TPV a nom de tercers a fi d'eludir embargaments.
En l'àmbit de la lluita contra el narcotràfic i el contraban s'impulsarà la intel·ligència artificial per a l'anàlisi patrimonial i les recerques de blanqueig
Una nova eina informàtica permetrà predir determinats errors en la declaració de Renda i avisar d'aquests possibles errors als contribuents que decideixin modificar unes certes caselles precumplimentadas de l'esborrany
1 de febrer de 2021.- L'Agència Tributària impulsarà en 2021 una línia específica per al reforç del control de persones físiques que aparenten ser no residents a Espanya. La possibilitat d'un control reforçat mitjançant eines d'anàlisis massives de dades suposa una novetat en l'àmbit dels patrimonis rellevants ‘deslocalitzats’ i marca un nou impuls per a la comprovació tributària d'aquest perfil de contribuent.

El projecte figura en el Pla de Control Tributari 2021, les directrius generals del qual es publiquen avui en el Boletín Oficial del Estado en un context de rellevants novetats normatives. Així, l'Administració tributària gestionarà dues noves figures tributàries, l'Impost sobre Determinats Serveis Digitals i l'Impost sobre Transaccions Financeres; i a això s'uneix la previsible incorporació del paquet de comerç electrònic (‘e-commerce package’) amb importants novetats gestores en el pagament de l'IVA de les plataformes de comerç electrònic.

D'igual forma, les directrius prenen nota que el reforçament de la prevenció i lluita contra el frau constitueix un dels components bàsics de les reformes estructurals de suport al Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència. Un dels seus pilars bàsics serà l'aprovació del projecte de Llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal publicat en el Butlletí de Corts el 23 d'octubre i la seva aplicació efectiva a partir de la seva entrada en vigor.

L'impacte de la crisi sanitària

D'altra banda, les directrius del Pla de Control tenen en compte l'impacte de la crisi sanitària sobre la planificació de l'Agència en 2020 i, possiblement, també 2021. Així, es planteja la consolidació i modulació de línies d'actuació que l'any passat van poder resultar afectades per la pandèmia, cas del pla de visites presencials.

També es prioritzarà el control dels riscos fiscals d'aquells contribuents que menys s'hagin vist afectats pels efectes econòmics del COVID-19, lògicament mantenint un nivell general de control adequat, donada la necessitat de combinar l'atenció a les situacions de falta de liquiditat amb l'obligació de comprovar exercicis anteriors a la crisi dins del període de prescripció. D'igual forma, l'increment de bases imposables negatives pendents de compensar justifica doblement la continuació del pla especial de revisió de bases pendents iniciat l'any passat.

La pandèmia també ha incidit sobre múltiples aspectes de l'operativa empresarial que les directrius del Pla de Control prenen en consideració. Entre ells, es pot destacar el seu impacte sobre els preus de transferència (intragrupo) de les multinacionals, o l'efecte que les restriccions a la mobilitat han tingut en els hàbits de consum, generant un fort repunt del comerç per internet. Tot això té les seves implicacions a l'efecte del control tributari, que seran convenientment analitzades des de l'Agència Tributària.

Aflorament de patrimonis ‘deslocalitzats’

Dins de l'àmbit de l'anàlisi patrimonial, continuaran les labors de control sobre grans fortunes impulsat per la Unitat Central de Coordinació del Control de Patrimonis Rellevants de l'Oficina Nacional de Recerca del Frau, però enguany s'estableix també una línia específica de control a partir d'eines de ‘big data’ sobre contribuents amb patrimonis rellevants que ‘deslocalitzen’ la seva residència, fingint que es troba a l'estranger quan l'Agència Tributària entén que realment resideixen a Espanya.

Al llarg del passat any es va establir de manera sistemàtica l'anàlisi de residència sobre un ampli col·lectiu contribuents que figuren com no residents en les bases de dades tributàries. Aquesta anàlisi ha facilitat l'obtenció dels indicis necessaris per a poder determinar la residència al nostre país d'alguns d'aquests patrimonis rellevants, la qual cosa permetrà, a partir d'aquest any 2021, intensificar les actuacions de control de ciutadans deslocalitzats.

Fiscalitat internacional

En el terreny de la fiscalitat internacional, en el present any es completarà el desenvolupament del nou sistema automatitzat d'anàlisi de riscos en matèria de preus de transferència, una anàlisi que es veurà també reforçat per la informació sobre mecanismes transfronterers de planificació fiscal potencialment agressiva (Directiva ‘DAC6’).

Al seu torn, es mantindrà el paper dinamitzador d'inspeccions per part de l'Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional, la ONFI, i en aquest 2021 es realitzarà una campanya específica per a verificar l'adequat compliment de les obligacions d'informació sobre operacions vinculades.

També es mantindrà el focus en la identificació d'estructures i pautes de comportament que es beneficiïn indegudament de la baixa fiscalitat dels paradisos fiscals i règims preferencials, i que puguin ser o siguin replicades o estandarditzades per a l'ús per part d'una pluralitat de contribuents.

Lluita contra l'economia submergida

Dins de les actuacions a realitzar en el marc de la lluita contra l'economia submergida, i com a element irrenunciable del control fiscal, es continuaran desenvolupant les habituals personacions en locals de negoci dels obligats tributaris per als supòsits en què els indicis d'incompliment es presentin amb una major claredat, tenint en compte tant les regles legals i reglamentàries vigents, com la seva interpretació pels òrgans judicials, i conjugant d'una forma equilibrada els drets dels contribuents amb les facultats inspectores.

D'igual forma, continuarà parant-se esment prioritària a l'ús d'equips i programes informàtics que permeten i faciliten l'alteració dels registres comptables de tota mena, i es plantejarà un treball conjunt amb associacions d'empreses especialitzades en el desenvolupament o comercialització de programari de gestió, com a manera d'evitar que es desenvolupin, difonguin, comercialitzin, descarreguin o usin en l'àmbit empresarial sistemes que permetin la supressió de vendes.

Al seu torn, i en el context de la interlocució permanent amb les organitzacions representatives d'autònoms i pimes, prevista en el Pla Estratègic de l'Agència, es treballarà en la incorporació de nous col·lectius amb activitat econòmica (empresarial o professional) al pla d'enviament de ‘ràtios calculades d'activitat econòmica’ contrastades amb les ràtios que l'Agència considera representatives del sector i segment econòmic corresponent.

D'altra banda, el suport jurisprudencial a les actes de la Inspecció de Treball en les quals es qualifiquen els serveis prestats per treballadors pretesament autònoms a empreses de diversos sectors, com a prestacions laborals dependents, permet a l'Agència Tributària regularitzar les diferents contingències fiscals en IVA i IRPF derivades d'aquesta revisió en les qualificacions declarades.

El comerç electrònic

En relació amb el comerç ‘en línia’, l'Agència intensificarà el seu control, tant des de la perspectiva de la tributació directa com de la indirecta, realitzant una aproximació cooperativa, quan sigui possible, per a determinar la forma més adequada d'accedir a la informació necessària de les plataformes de comerç electrònic o, en cas de no ser possible, fent valer les obligacions generals d'informació legalment previstes i el règim sancionador per incompliment.

Es pretén assegurar la completa identificació fiscal d'aquells obligats tributaris que, fins i tot no estant domiciliats a Espanya, realitzin el fet imposable de l'IVA per les seves vendes a consumidors finals localitzats al nostre país.

En paral·lel a la implementació en 2021 de les mesures normatives que deriven del paquet ‘e-commerce’, i per a assegurar la seva adequada aplicació, l'àrea d'Inspecció extremarà el control sobre les plataformes de comerç electrònic per a evitar que aquest tipus d'operacions puguin eludir el pagament de les obligacions tributàries que els corresponen, en particular, a l'efecte de la tributació indirecta.

Conjuntament amb això, l'abús dels enviaments postals directes al consumidor amb caràcter no comercial des de països tercers serà objectiu prioritari en col·laboració amb l'àrea de Duanes i Impostos Especials, qui, paral·lelament, fomentarà l'ús de tècniques de ‘mineria de dades’ per a complementar l'anàlisi i control tradicional del comerç exterior posterior a la importació a fi d'impedir l'elusió dels aranzels i de l'IVA a la importació.

I, finalment, els debats a nivell d'Unió Europea sobre l'establiment d'obligacions d'obtenció i intercanvi d'informació de les plataformes de comerç electrònic (futura ‘DAC 7’) han de suposar un pas endavant en l'assegurament d'una tributació del comerç electrònic concorde a la legalitat i anàloga a la del comerç convencional.

També es continuaran impulsant les labors de captació, sistematització i anàlisi de la informació que es vagi obtenint sobre criptomonedas, a l'efecte de facilitar les actuacions de control de la correcta tributació de les operacions realitzades i el coneixement dels fons utilitzats en l'adquisició d'aquestes monedes virtuals.

Lluita contra el narcotràfic i el contraban

En l'àmbit de la lluita contra el tràfic de drogues i altres il·lícits, s'impulsarà la implantació de tecnologies avançades basades en intel·ligència artificial, ‘big data’ i mineria de dades per a reforçar les recerques del Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària en matèria d'anàlisi patrimonial i blanqueig de capitals.

En aquest punt, resulta prioritària la zona del Camp de Gibraltar, en la qual es desenvoluparan actuacions operatives en coordinació amb la resta d'autoritats policials i judicials, en aplicació del Pla Especial del Camp de Gibraltar. També continuaran les accions operatives i de vigilància marítima que s'han vist reforçades per la prohibició legal de les ‘narcolanchas’.

L'Oficina d'Intel·ligència Marítima Central de Vigilància Duanera, juntament amb la seva estructura regional, desenvoluparan noves accions per a aconseguir un coneixement exhaustiu del domini portuari i actuacions de col·laboració públic-privada amb les diferents autoritats per a disposar d'un major control sobre les entrades i sortides de les embarcacions en els diferents ports esportius.

En matèria de tabac, s'impulsaran mesures legals que permetin una millora del control i vigilància de la circulació i venda de fulla de tabac per a fins il·lícits i, en el marc dels instruments de cooperació que s'acordin amb el Regne Unit per a la seva aplicació a Gibraltar, s'impulsarà potenciar la col·laboració amb les autoritats gibraltarenyes en la lluita contra el contraban.

Al seu torn, per part de Vigilància Duanera continuarà tenint caràcter prioritari el suport a les actuacions de lluita contra el frau fiscal més complex en totes les seves fases, especialment en el cas de les actuacions que requereixen l'ús de tècniques o facultats de policia judicial en suport a la ONIF i a l'Àrea de Recaptació.

Frau en la fase recaptatòria

Juntament amb prioritats ja habituals en l'àmbit del control en fase recaptatòria, com la vigilància patrimonial dels deutors condemnats per delicte, o l'assumpció de mesures cautelars per a evitar vaciamientos patrimonials, en el present any les labors de recerca que donen lloc a derivacions de responsabilitat a tercers es veuran reforçades amb un control especial de les titularitats ‘de conveniència’ dels terminals punt de venda; és a dir, d'aquells supòsits en què els TPV es col·loquen sota la titularitat d'una persona diferent del deutor, ocultant-li per a evitar les actuacions d'embargament.

D'altra banda, continuaran enguany els treballs d'implementació del denominat ‘NRC en línia’, un nou sistema de registre i seguiment dels ingressos gestionats a través d'entitats col·laboradores que desembocarà en un coneixement d'aquesta informació de manera immediata, facilitant les labors de seguiment i control dels deutes.

Impuls en l'assistència: predir errors en la Renda

En la línia marcada pel Pla Estratègic de l'Agència d'introduir millores en el compliment tributari a través de l'assistència i la prevenció, el Pla Anual de Control introdueix una novetat de rellevància en l'àmbit de l'IRPF que, previsiblement, es podrà posar ja en marxa en la pròxima Campanya de Renda: la creació d'una eina per a predir errors en la declaració i advertir d'ells al contribuent.

Fent ús de tècniques d'aprenentatge automàtic a partir de regularitzacions d'anys anteriors, la nova eina farà una selecció de contribuents que poden cometre equivocacions en determinades caselles de l'apartat de rendiments del treball (en el futur es podria ampliar l'abast a altres apartats de la declaració) per a avisar-los d'aquest eventual error si decideixen modificar l'esborrany que els ofereix l'Agència i evitar així una possible regularització posterior.

En la campanya de Renda s'inclouran, paral·lelament, millores en el programa de cartera de valors i en les amortitzacions d'immobles, al mateix temps que es facilitarà a petits empresaris i professionals el trasllat automàtic dels llibres registro d'IRPF a la declaració.

També en l'àmbit de l'assistència, les directrius del Pla de Control preveuen la posada en funcionament efectiu de les Administracions d'assistència Digital Integral, les ADI. Després d'una prova pilot desenvolupada en el quart trimestre del passat any, es consolida així la posada en marxa d'aquestes plataformes dirigides a prestar serveis d'informació i assistència per mitjans electrònics mitjançant la utilització de diferents canals de comunicació virtuals.

D'igual forma, s'estendrà l'abast de l'esborrany d'IVA a més col·lectius, es reforçaran els assistents d'IVA en funcionament i es crearan noves eines d'assistència censal, al mateix temps que, en l'àmbit de Recaptació, s'impulsarà un sistema telemàtic d'assistència en el pagament al contribuent.

Al seu torn, per a millorar, simplificar i modernitzar la informació i comunicació amb els contribuents s'està treballant a modificar l'estructura de la pàgina web de l'Agència Tributària, de tal forma que, amb un enfocament dirigit a l'usuari, s'integrarà la informació del Portal d'Internet i la tramitació

Agència Tributaria 17/09/2019

L'Agència Tributària ha frenat diversos intents de frau mitjançant l'enviament de comunicacions per correu electrònic o missatges SMS, en els quals, suplantant la seva identitat i imatge, es proporcionen enllaços maliciosos on obtenir suposats reemborsaments d'impostos o recordatoris de pagament. Aquests enllaços solen portar a pàgines web fraudulentes en les quals se suplanta novament la identitat i imatge de l'Agència Tributària i se sol·licita l'enviament de dades personals i bancàries com a números i claus de targetes de crèdit.

Com a l'Agència Tributària té coneixement d'aquests intents de frau, coneguts com 'phishing', es duen a terme les actuacions necessàries per a mitigar el seu efecte i anul·lar tots els enllaços fraudulents detectats.

No obstant això, la primera mesura per a combatre el 'phishing' és la prevenció dels usuaris davant comunicacions sospitoses que sol·licitin dades bancàries o personals, i en aquest sentit, l'Agència Tributària:

Recorda que mai sol·licita per correu electrònic informació confidencial, econòmica o personal, ni números de compte, ni números de targeta dels contribuents.
Aconsella desconfiar de qualsevol comunicació que inclogui la petició d'informació confidencial, econòmica o personal o inclogui qualsevol enllaç que no remeti a la seva pàgina web o a la seva Seu electrònica.
Recorda que mai remet provisions de constrenyiment per correu electrònic a adreces particulars.
Recomana consultar l'Avís de Seguretat de la Seu Electrònica en https://www.agenciatributaria.gob.es/aeat.sede/inicio/_pie_/_aviso_de_seguridad_/_aviso_de_seguridad_.shtml on s'adverteix dels diferents intents de frau.
L'Agència Tributària agraeix la col·laboració ciutadana per a informar d'aquest tipus de fraus.

27/06/2019 Nota informativa Campanya Societats 2018

La principal novetat de la Campanya Societats 2018 consisteix que, a partir de l'1 de juliol de 2019, no estarà disponible el programa d'ajuda PADIS del Model 200, que serà substituït, per a períodes impositius iniciats a partir de l'1 de gener de 2018, per un formulari d'ajuda (Societats WEB), amb l'objectiu d'introduir millores en la gestió de les declaracions tributàries presentades pels contribuents.

Aquest servei d'ajuda ofereix majors avantatges per a tramitar i presentar la declaració de l'Impost de societats, ja que permet l'accés directe al servidor de l'Agència Tributària sense necessitat d'haver de descarregar un programa d'ajuda en un ordinador, com fins ara era necessari. D'aquesta manera, utilitzant qualsevol dispositiu electrònic que permeti la connexió amb aquest servidor, pot procedir-se a emplenar la declaració.

A partir del 1/7/2019, l'Impost de societats podrà presentar-se utilitzant 2 vies:

Societats WEB.
Incorporació de dades manual en formulari.
Importació de fitxer .200
Programari de tercers, mitjançant la generació d'un fitxer 200.
En aquest cas es procedirà a presentar el Model 200 de forma directa sense utilitzar el formulari Societats web.

En aquesta campanya, s'han millorat els processos de validació de la informació, per la qual cosa es recomana revisar els programes externs que confeccionen fitxers .200 per a la seva adequació a les especificacions d'aquesta campanya, ja que en cas que el fitxer creat per a la seva presentació mitjançant Societats web o presentació directa, no compleixi amb les validacions requerides en aquesta campanya, el fitxer serà rebutjat.

Per aquesta raó, es recomana anticipar la validació/presentació del Model 200, amb l'objectiu que, en cas de produir-se alguna incidència en la generació del fitxer, es pugui disposar de temps suficient per a l'esmena abans de la fi de termini de presentació.

Una altra novetat d'aquesta campanya, és que no s'admetrà la presentació de declaracions amb persones o entitats mal identificades (NIF de socis, administradors, entitats participades, etc.). En aquells casos en què té cabuda l'emplenament de dades d'identificació de tercers països (mitjançant camp de país o marca similar a aquest efecte) no es realitzarà la validació contra el cens de la AEAT.

Per tant, es recomana la utilització de forma prèvia del servei d'ajuda d'identificació que es troba disponible en la web de la AEAT, on es pot consultar la identificació tant de forma individual com de forma massiva.

Seguretat Social 01/01/2019

Autònoms baixes superiors a 60 dies

Des de l'1 de gener de 2019, si un autònom agafa la baixa i aquesta dura més de 60 dies, quedarà exonerat de cotitzar i serà la mútua o la Seguretat Social qui es farà càrrec del pagament de les quotes, a partir d'aquest moment i fins a la curació o alta metgessa de l'afectat.
Aquesta exempció en les cotitzacions s'aplica a totes les contingències, amb independència del motiu de la baixa, l'autònom deixarà d'ingressar les cotitzacions per contingències comunes, contingències professionals, formació professional i cessament d'activitat, i no afecta a les futures prestacions de l'autònom (encara que no ingressi les quotes, continuarà cotitzant a la Seguretat Social per la mateixa base que tenia).
L'exempció s'aplica de forma automàtica. És a dir, quan un autònom arribi als 60 dies en IT, deixarà de pagar cotitzacions (si el dia 60 es compleix a meitat de mes, el rebut d'aquest mes es pagarà en proporció als dies anteriors al dia 60, aquest inclòs).
En cas que la Tresoreria no hagués procedit a aplicar automàticament l'exempció de forma automàtica, l'autònom haurà de presentar una sol·licitud de devolució d'ingressos indeguts. El dret a la devolució prescriurà als quatre anys.

Share by: